Wil je je eigen webteksten schrijven? Of je nu een gloednieuwe website hebt of dat je huidige content toe is aan een opknapbeurt, met deze 7 tips zorg je voor vlotte en rake webteksten.
7 tips om zelf verleidelijke webteksten te schrijven
Je verhaal vertellen. Dat lukt je wel. Het zit in ieder geval al in je hoofd. Wat je ook te bieden hebt, jij weet precies wat je wilt vertellen en waar je jouw doelgroep van wilt overtuigen. Nu nog op je website zetten. Maar goed, hoe doe je dat dan?
Hoe maak je van jouw verhaal een overtuigende online boodschap? En hoe krijg je potentiële klanten zover om jouw verhaal ook echt te gaan lezen?
Tip #1 – Lees het boek Creatief Schrijven van Roy Ishak
Roy Ishak schreef een boek over het schrijven van teksten. En wat voor één. Creatief Schrijven. De 207 bladzijden staan vol met tips en concepten om zelf ook creatieve (web)teksten te kunnen schrijven. Met praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat die concepten ook echt werken. En het mooie van het boek is dat ieder hoofdstuk zelf al een creatief pronkjuweel is.
Waarschuwing: nadat je in dit boek bent begonnen, is er het gevaar dat je het niet meer weglegt totdat het uit is. Omdat je snel wilt weten hoe het afloopt.
Wil je jouw webteksten een creatieve boost geven? Bestel dan snel dit boek.
Tip #2 – Bepaal vooraf het doel van je webtekst
Een webtekst schrijven. Voor de één gaat dat wat gemakkelijker dan voor de ander. Je maakt het jezelf in ieder geval een stuk gemakkelijker als je weet waarom je de tekst schrijft.
Wat wil je met je tekst bereiken? Wil je de lezer bijvoorbeeld informeren over de start van je bedrijf of wil je jouw nieuwe product online verkopen?
Zorg ervoor dat je het doel voor jezelf duidelijk neerzet. Hoe concreter je dat doet, hoe groter de kans dat je dat doel ook echt bereikt.
Tip #3 – Ga voor een logische indeling
Webteksten zijn gebaat bij overzicht. Als je het onderwerp eenmaal hebt staan, dan zul je alles overzichtelijk en logisch moeten presenteren. Zodat de lezer direct weet wat er te halen valt in jouw tekst.
Een inhoudsopgave helpt hem of haar al enorm. Je kunt direct naar je favoriete onderwerp zappen. Werk verder vooral ook met duidelijke tussenkoppen en handige lijstjes.
En ook het oprolbare karakter van je tekst mag eigenlijk niet ontbreken: begin met het belangrijkste en zet het minst interessante onderaan.
Tip #4 – Laat merken dat je de lezer begrijpt
Hoe ga jij ervoor zorgen dat je de lezer meekrijgt in je webtekst? Jouw boodschap komt alleen over als je die aan laat sluiten bij de situatie van die lezer. Verdiep je daarom eerst goed in je doelgroep.
Met wie heb je eigenlijk te maken? Wat vinden zij belangrijk? En wat niet? Een goede voorbereiding is dus onmisbaar. Je moet weten wat er speelt, waar men op aanslaat. En gebruik dit vervolgens in je tekst.
Vertel je verhaal vanuit het standpunt van de lezer. Dan is de klik dichterbij dan je denkt.
Tip #5 – Gebruik belangrijke zoekwoorden
Je wilt dat je webtekst gelezen wordt, anders is al dat zwoegen voor niets geweest. Ja, je kunt je relaties een e-mail sturen met een link naar je tekst. Maar je wilt natuurlijk liever dat mensen zelf jouw tekst weten te vinden. Omdat je schrijft over een voor hen aansprekend onderwerp.
Google doet wonderen. Met rake zoekwoordcombinaties trekt jouw webtekst relevante bezoekers aan. Om de beste zoekwoorden te achterhalen, is het belangrijk om eerst een zoekwoordenonderzoek te (laten) doen.
Tip #6 – Voeg voldoende afbeeldingen toe
Een goed tekst kan wel wat beeld gebruiken. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is toch echt zo. Vooral bij webteksten. Bezoekers lijken de pagina’s steeds sneller te willen scannen. En afbeeldingen helpen daarbij. Ze geven sturing aan je verhaal, laten zien waar het over gaat.
Met een relevante foto of infographic bevorder je de gebruiksvriendelijkheid van jouw webpagina. Zie het als een extra service die je biedt: je helpt bezoekers jouw tekst te begrijpen.
Ik heb trouwens zelf ook goed mijn best gedaan met de afbeeldingen in deze tekst, vind je ook niet?
Maar let op: overdrijf niet met je beeldmateriaal. Zoek de juiste balans. Soms is één sterke afbeelding al voldoende om jouw verhaal te ondersteunen.
Tip #7 – Zet de lezer aan tot actie
Verleiden en dan nog dat laatste zetje geven. Maak het aanbod zo aantrekkelijk, dat jouw lezer actie onderneemt. En het mooie is, jij bepaalt als schrijver zelf wat die actie moet zijn.
Wil je een product laten bestellen, een stappenplan laten downloaden of een specifieke webpagina laten bezoeken? Je formuleert je tekst op een zo logisch mogelijke manier en werkt naar de gewenste actie toe. Het moment suprême, de kers op de taart, de hoofdact op een gezellig feestje.