Boegbeelden van de buis? Dit is waarom de manier van vertellen invloed heeft op je content

Dit is waarom de manier van vertellen invloed heeft op je content

Tom Egbers niet bij de samenvattingen van de Eredivisie op zondagavond. Het is even wennen, maar het is (in ieder geval deze week) helaas de realiteit. Vanwege de commotie die ontstaan is na het artikel in de Volkskrant over grensoverschrijdend gedrag, kiest Egbers voor rust voor hemzelf én voor de redactie.

In Engeland was er een soortgelijke situatie. En ook hier betrof het een iconisch sportprogramma. Match of the Day-presentator Gary Lineker mag voorlopig zijn werk niet meer doen vanwege een gevoelige tweet.

Boegbeelden die, al dan niet tijdelijk, uit beeld verdwijnen. Wat zijn de gevolgen voor de programma’s zelf? En waarom is de manier van vertellen zo belangrijk voor de interactie met je publiek?

Waarom het verhaal zelf zo belangrijk is voor je boodschap

Het is net als bij converterende teksten. Of het nu om webteksten gaat, om advertorials of om brochureteksten, jouw producten of diensten vormen de basis van je boodschap.

Toch zit de echte kracht juist in het verhaal eromheen. En dat is nu net de rol die Egbers en Lineker ook perfect invullen bij respectievelijk NOS Sport Eredivisie en Match of the Day. Zij zorgen allebei op hun eigen manier hoogstpersoonlijk voor de torenhoge kijkcijfers. Voor het heerlijke gevoel dat jou elke keer bekruipt zodra je naar de programma’s kijkt.

Ze zijn het vertrouwde gezicht, geven de samenvattingen van de voetbalwedstrijden de juiste duiding en maken je enthousiast om verder te kijken. Vertaal je dit naar jouw eigen webteksten of andere commerciële uitingen, dan merk je dat het een saaie toestand wordt wanneer je jouw verhaal ontdoet van de nodige toelichting, persoonlijke touch en overtuigingskracht. Schenk dus vooral aandacht aan het hele verhaal en neem je publiek erin mee.

Blijf je verhaal vertellen

Als Tom Egbers van het podium verdwijnt gaat het programma NOS Sport Eredivisie natuurlijk gewoon door met een prima vervanger. Poppetjes zijn altijd te vervangen, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van het programma ook behouden blijft. Heeft het nog steeds wel dezelfde kracht als het vertrouwde gezicht er (even) niet meer is? Hoe komt het aanbod over als het verhaal eromheen niet meer verteld wordt op de zo bekende manier?

Het heeft niet eens te maken met de kundigheid en professionaliteit van de vervanger zelf. Net als Tom Egbers heb ik Gert van ’t Hof heel hoog staan. Waar je minimaal voor moet zorgen is dat je de inhoud bewaakt. Het verhaal blijven vertellen zoals je dat voorheen ook deed. Dat hoeft niet eens op dezelfde manier, maar zorg er wel voor dat je het blijft doen. Zonder dat verhaal verliest jouw product of dienst de glans die het had. En dan maak je het minder aantrekkelijk voor potentiële klanten om tot koop over te gaan.

Bedenk goed hoe je publiek kan reageren op een nieuwe presentatie van je content

Elke verandering is moeilijk. Maar als er iets verandert waar je al heel lang aan gewend bent, dan maakt dat het toch wat complexer. En spannender voor het bedrijf of de organisatie, in dit geval de NOS. Je weet niet hoe mensen (klanten, bezoekers van je website) reageren op de vernieuwde content, op de andere manier van presenteren. Al zullen veel kijkers van Studio Sport heel goed begrijpen waarom Tom Egbers (hopelijk slechts even) niet meer in beeld is.

Tegelijkertijd zien zij ook wel dat het door Gert van ’t Hof weer prima ingevuld wordt. Een andere aanpak wil uiteraard ook niet altijd zeggen dat het minder wordt. Het biedt vaak ook weer nieuwe kansen. Als je er maar voor zorgt dat je er niet op achteruit gaat. Dat je het verhaal eromheen ook een plek blijft bieden.

De BBC deed dat afgelopen weekend niet. De Engelse zender kon weliswaar niet anders, omdat de medewerkers van Match of the Day zich solidair toonden met Gary Lineker.

De Engelse oud-international is geschorst door de BBC, omdat hij in een tweet de woorden van de Britse regering over het asielbeleid vergelijkt met die van nazi-Duitsland. De daaropvolgende werkweigering van de redactie van het populaire programma, leverde een troosteloos aftreksel op van een normaal gesproken dynamisch, boeiend programma.

Toch gaf ik het programma ook dit weekend een kans en was ik benieuwd naar de oplossing van de BBC. De samenvattingen kwamen in sneltreinvaart voorbij zonder commentaar. Een hele rare gewaarwording. Ik snap heel goed dat de BBC de plicht voelt om de beelden te laten zien aan de voetballiefhebbers, maar laten we hopen dat het nooit meer op deze manier wordt uitgezonden.

Aan de andere kant levert het wel interessant materiaal op, want je beseft maar weer eens hoe belangrijk het vertellen van een verhaal is. En dat je goed moet nadenken over hoe je dat verhaal precies vertelt.

Zonder Tom Egbers is Studio Sport voor mij geen Studio Sport meer

Tom Egbers is meer dan alleen een presentator. Voor mezelf is hij de rode draad in mijn Studio Sport-leven. Als hij in beeld is, schuif ik bijna automatisch dat bord eten op mijn schoot. Het moet dan 19.00 uur zijn. Al heb ik het dan natuurlijk niet over zijn midweekse televisieoptredens bij wedstrijden in de Champions League. Die waren er 40 jaar geleden ook nog niet.

In mijn beleving stond Egbers halverwege de jaren 80 al voor de camera om de eredivisiewedstrijden aan elkaar te praten. En na een klein online onderzoek, blijkt dat ook echt zo te zijn. Hij blijkt in 1984 te zijn begonnen bij Studio Sport.

Of het nu gaat om de fenomenale omhaal van Marco van Basten tijdens Ajax – FC Den Bosch of de herfstbladeren in het Oosterpark bij thuiswedstrijden van FC Groningen, als ik aan memorabele momenten uit mijn voetbaljeugd terugdenk dan denk ik ook gelijk aan Tom Egbers terug. Dus ja, het sentiment speelt bij mij echt wel mee. En dat daar nu verandering in lijkt te komen na zo’n lange tijd, dat komt best wel aan bij mij. En bij heel veel andere liefhebbers ben ik bang.

Vind de aansluiting bij je doelgroep

Zonder duiding en enthousiasme van presentatoren en commentatoren stellen samenvattingen van voetbalwedstrijden eigenlijk nauwelijks iets voor. Hetzelfde geldt ook voor jouw eigen communicatie.

Verander in jouw communicatie nooit zomaar iets. Soms kun je natuurlijk niet anders. Zoals het management bij de NOS en dat van de BBC deze week ook niet anders konden. Maar heb je wel de keuze, verander dan alleen als je zeker weet dat je niet inlevert op kwaliteit en dat je doelgroep geïnteresseerd blijft.

Zorg ervoor dat je niet alleen opsomt wat je te bieden hebt, maar laat eruit springen waarom lezers niet om jouw product heen kunnen. Dat het een gemiste kans is als ze niet met jou in zee gaan. Vind de aansluiting met wat jouw doelgroep nodig heeft en voeg er vooral nog een extra portie enthousiasme tegenaan.