Zoekmachine optimalisatie. Je weet waarom je het doet en wat het je oplevert. Maar hoe doe je dat nu precies? En vooral: welke gereedschappen heb je tot je beschikking? Ik zet 5 handige SEO-tools voor je op een rij.
Deze 5 SEO tools helpen je verder
Yes, je wilt aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Maar hoe pak je het aan? En waar moet je beginnen? Een geruststelling: je hoeft echt niet alles zelf te doen.
Er zijn verschillende online tools die je helpen met zoekmachine optimalisatie. Je kunt eigenlijk ook niet zonder deze tools. Of het nu gaat om het zoekwoordenonderzoek, ranking analyse of backlinks, ze maken het je een stuk gemakkelijker. De tools leveren je vooral belangrijke informatie op. Informatie, waarmee je zelf uiteindelijk de best denkbare situatie creëert voor jouw website.
Als je naar SEO-tools op zoek gaat, dan kom je er heel veel tegen. Help: keuzestress. Zelf heb ik een mooie mix van tools tot mijn beschikking, al zeg ik het zelf. Sommige programma’s hebben misschien wel wat overlap, maar ze hebben allemaal in ieder geval hun eigen kracht. En die kracht benut ik maar wat graag. Jij ook?
Met deze 5 SEO tools maak je in ieder geval serieus werk van je zoekmachine optimalisatie.
De 5 SEO tools waar jij ook succes mee boekt
- Keywordtool.io – de perfecte hulp bij je zoekwoordenonderzoek
- Rank Tracker (van Link-assistant.com) – de ranking van je website bijhouden
- Ubersuggest – vind de beste zoekwoorden voor jouw website
- Google Analytics – voor tussentijdse monitoring
- Yoast SEO Plugin – helpt je met de SEO voor jouw WordPress-website.
Wat is SEO eigenlijk?
Iedereen wil hoger in Google komen. Maar het komt je niet aanwaaien, daar moet je toch echt iets voor doen. Heb je een eigen website, dan wil je daar toch ook gewoon op scoren? SEO helpt je de conversie van jouw website te vergroten.
SEO = Search Engine Optimization = zoekmachine optimalisatie. Hier draait het om het vergroten van je zichtbaarheid via de organische weg. Welke zoekwoorden kun je nu het beste inzetten? En hoe zet je de interessante zoekwoordcombinaties om in klinkende munt?
Let op: voor een maximaal resultaat is de juiste woordkeuze op de juiste plekken nog niet voldoende.
Behalve over de content gaat SEO óók over het verbeteren van de techniek van je website. En over linkbuilding. En naast SEO kun je ook inzetten op SEA (Search Engine Advertising). SEA betreft het vergroten van je zichtbaarheid via de betaalde weg (advertenties).
Zoekwoorden optimalisatie
Zoekwoorden optimalisatie is één van de belangrijkste onderdelen van SEO. Je checkt met een zoekwoordenonderzoek wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw website en vervolgens zorg je ervoor dat je deze woorden op een strategische manier verwerkt.
Als je werk maakt van zoekwoorden optimalisatie, dan zie je dat terug in je rankings. Zowel voor SEO als voor SEA vormt zoekwoorden optimalisatie altijd de basis voor krachtige content.
Het begint met een zoekwoordenonderzoek
Wil je aan de slag met de zoekwoorden optimalisatie voor jouw website? Dan is het wel belangrijk om te weten om welke zoekwoorden het precies gaat.
Een zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in wat er bij jouw doelgroep speelt als het gaat om jouw producten of diensten. En behalve dat je de populairste zoektermen ontdekt, zie je bij welke zoektermen er online een hevige concurrentiestrijd is. En waar je relatief eenvoudig kunt scoren.
Het zoekwoordenonderzoek begint met een lijst algemene zoekwoorden, de zogenaamde short tail zoekwoorden. Die lijst breid je vervolgens (al dan niet per categorie) uit met long tail zoekwoorden.
De meest relevante zoekwoordencombinaties vul je aan met essentiële data. Zo laat je het zoekvolume zien, breng je de (kwantitatieve en kwalitatieve) concurrentie in beeld en koppel je ook zoekintenties aan de zoekwoorden. Op basis van deze zoekintenties kun je dan bepalen wat voor soort pagina daar weer het beste bij past.
Ga aan de slag met professionele SEO tools
Met welke SEO-tools ben jij het beste af? Als je gaat zoeken, dan vind je er in ieder geval heel veel. En iedere tool heeft zijn voor- en nadelen.
Je hebt zowel gratis als betaalde opties. Zoals met veel andere producten geldt ook hier dat je in de meeste gevallen met betaalde tools ook meer kunt dan de gratis versies. Maar kies vooral die tools, die je ook echt nodig hebt.
Zelf gebruik ik verschillende SEO-tools. De belangrijkste laat ik hier graag even de revue passeren.
1. Keywordtool.io
Deze complete zoekwoordentool is recent in een nieuw jasje gestoken. En dat bevordert de gebruiksvriendelijkheid overduidelijk. De tool ziet er nu veel mooier uit. Bovendien doorloop je de te nemen stappen nog eenvoudiger dan voorheen.
Je komt al best een eind met de gratis versie. Ook al loop je bij deze gratis versie in alle eerlijkheid ook tegen een aantal beperkingen aan, adviseer ik om daarmee te starten. Zodat je de tool leert kennen. Je achterhaalt in ieder geval al heel eenvoudig zoekwoorden en zoekvolumes voor verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing, YouTube en Amazon.
2. Rank Tracker
Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek doen en jouw rankings voor verschillende zoekmachines achterhalen. Rank Tracker (van Link-Assistant.com) is een complete tool voor jouw SEO.
Naast de gratis versie, zijn er ook Rank Tracker Professional (die heb ik ) en Rank Tracker Enterprise. De investering in Rank Tracker Professional (€149,00 per jaar) is in ieder geval al zeer de moeite waard. Zo kun je bijvoorbeeld aan meerdere projecten tegelijk werken, de scores van concurrenten vergelijken met die van jou en ook data uit Google Analytics genereren.
3. Ubersuggest
Ook deze zoekwoordentool is er in zowel een gratis als een betaalde variant. Pluspunt is dat Ubersuggest ook in het Nederlands beschikbaar is. Ben je op zoek naar een gratis tool, dan is Ubersuggest een goede keuze.
Of het nu om de gebruiksvriendelijkheid gaat of om de accurate data, Ubersuggest wordt vaak gekozen bij zoekwoord optimalisatie. En ook ik weet de tool veelvuldig te vinden. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik Ubersuggest vaak inzet als extra check naast mijn andere bronnen, zoals Rank Tracker en Keywordtool.io.
4. Google Analytics
Leiden jouw inspanningen op het gebied van zoekwoorden optimalisatie eigenlijk wel tot meer relevante bezoekers en een hogere conversie?
Meten is weten. En daar helpt Google Analytics je bij. Zoekwoorden optimalisatie is slechts de start van een SEO-traject. De behoefte van bezoekers verandert en zoekvolumes variëren in tijd. Bovendien veranderen je Google-rankings en die van je concurrenten ook.
Je wilt graag een bevestiging van wat je goed doet en je wilt bijsturen wanneer dat nodig is. Google Analytics zorgt ervoor dat je alles in de gaten hebt.
5. Yoast SEO Plugin
Zoekwoordenonderzoek (laten) doen en je website daadwerkelijk optimaliseren met de voor jou beste zoekwoordcombinaties. Het zijn twee verschillende expertises.
Met de Yoast SEO Plugin van WordPress kun je zelf aan de slag met de resultaten van je zoekwoordenonderzoek. Behalve dat deze tool je met de technische aspecten van zoekwoorden optimalisatie helpt, is de meest gebruikte SEO-plugin van WordPress jouw gids voor de content op je website.
Gebruik je de belangrijkste zoekwoordcombinaties vaak genoeg op de juiste plekken? Hoe zit het met de leesbaarheid van de content? De Yoast SEO Plugin geeft antwoord.